فندکهای زیپو در جنگ ویتنام

نوشته شده توسط admin 2018/02/19 13:55:15 1 نظرات

 

فندکهای زیپوی ویتنام!

نه اشتباه نکنید! این تیتر از سری فندک های زیپو محسوب نمی شود. شاید بتوان گفت که این تیتر بیشتر از این که دست پخت زیپو باشد؛ ساخت مصرف کنندگان آن است!
بگذارید برای روشن شدن این اسم کمی به عقب برگردیم؛ به زیپو های رپلیکای 1941. زیپو در جنگ جهانی دوم چهره یک قهرمان را برای مردمش داشت. مدل رپلیکا 1941 به سفارش ارتش آمریکا برای جنگ جهانی دوم و استفاده سربازان ساخته شد. تا پایان جنگ، زیپو تولید روزانه محصولات خود را متوقف کرد تا ارتش آمریکا را در جنگی بر علیه فاشیست ها یاری برساند.  و این برای وجهه یک کمپانی در آن سالها که فاشیزم در حال هجوم فیزیکی به خاک دیگر کشورها بود؛ نشانی از اعتبار و میهن پرستی بود. علاوه بر این، زیپو هم به سود خوبی از رپلیکا دست پیدا کرد و جایگاه خود را بعد از جنگ به عنوان یک شرکت تولید فندک تثبیت نمود. مشارکت در جنگ جهانی دوم برای زیپو مطلقا یک برد به حساب می آمد؛ هم به لحاظ مالی و هم از نظر اعتبار.

 

 

 اما سال 1955 از راه می رسید و جنگ  20 ساله در ویتنام، روی دیگر این سکه را نمایان میکرد. زیپو در طول این نبرد 200 هزار عدد از فندک های کلاسیک خود را به جبهه ها فرستاد. در سال 1965 آمریکا اجازه ورود ارتش به ویتنام را صادر کرد. مدت زیادی از جنگ نگذشته بود که دولت و مردم آمریکا متوجه ابعاد این جنگ خانمان سوز شدند. شاید بدبین ترین آدمها هم به این فکر نمی کردند که این جنگ این میزان به طول بیانجامد! اولین اعتراضها به این جنگ از 1965 شروع شد و سه سال بعد به اوج خود رسید.

 


چه کسی میخواست در این نبرد همراه با سیاستهای آمریکا باشد؟! جنگی که در آن مواد و بمبهای شیمیایی به طور گسترده به کار گرفته شد؛ به شکلی که 1.034.000 هکتار از جنگل‌ها و مزارع را نابود کرد و انسانهای بی گناه بسیاری را کشت. اما خود آمریکا پس از 10 هزار روز جنگ طاقت فرسا، با بر جای گذاشتن چهل و پنج هزار کشته و 300 هزار زخمی و هزینه سرسام آور 150 میلیارد دلار، بدون هیچ دستاوردی از خاک ویتنام خروج کرد. به این لیست باید سربازان بیمار روحی حاصل از جنگ را نیز اضافه کرد و همچنین روحیه یاس و شکستی که گریبان آمریکا را گرفت. چه کسی می خواست در این نبرد در کنار سیاستهای آمریکا بایستد؟! 
یک گزارش از یک روزنامه نگار در 1965 در شرح نبردهای ویتنام، استفاده سربازان را از فندک زیپو برای آتش زدن خانه های روستایی نقل کرده است. شاید این نگاهی تنگ نظرانه باشد به زیپو، خصوصا امروز که هیچ کس نمی خواهد با جنگ ویتنام همراهی کند. اما اعتباری که زیپو در جنگ جهانی دوم به آن رسیده بود؛ در این جنگ دستاوردی برای زیپو نداشت.

 


 اما کارکرد زیپو در جنگ ویتنام تنها مشارکت در جنگ نبود! در این سالها زیپو دوستداران خود را پیدا کرده بود؛ جایی در فرهنگ پاپیولار آمریکا باز کرده بود و به برندی دوست داشتنی تبدیل شده بود. در  طول این جنگ، جنبش های ضد جنگ در قالب تجمعات، شخصیت ها و آثار هنری بروز می کردند و البته با سرکوب همراه می شدند. اما بخشی از این اعتراضات را خود سربازان مشغول به جنگ بر عهده می گرفتند و از طریق ثبت آن بر روی وسایل همراه خود مانند قمقمه آب، تفنگ و غیره انجام می دادند. زیپو های ویتنام در همین سالها متولد شدند. یکی از وسیله هایی که بسیار فراگیر، صحنه نارضایتی سربازان بود؛ فندکهای زیپوی ویتنام بود. امروزه این فندکهای قدیمی که به وفور حامل پیامهای ضد جنگ، کارتون و نماد های هیپی ها، مانند نشان صلح و مارجوآنا و غیره بودند؛ نمایی از یک جنبش مردمی، در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی را به ما می دهند. نمایی که امروزه به عنوان بخشی از خاطره تصویری آن سالها شناخته می شود و موضوع کار بسیاری از هنرمندان پاپ قرار گرفت و تحت نام "هنر مردم" معرفی می شوند. در واقع بدنه زیپو عرصه ایی شده بود برای بیان بی عدالتی آمریکا در این نبرد. وسایل جنگ مانند قمقمه سربازان، پلاکها، کلاه ها و زیپو ها امروزه بخشهای مهمی از مجموعه کلکسیونر های دنیاست و زیپو های ویتنام  به علت داشتن گستره بزرگی از پیامهای مردمی و البته ارزش بالای آن، بخش جدایی ناپذیر هر مجموعه دار زیپو  و مجموعه داران جنگ است.
 در موزه زیپو فندکی وجود دارد متعلق به نبرد ویتنام که بر روی آن جای برخورد یک گلوله نشسته است و جان صاحبش را از مرگ نجات داده است. شاید بتوان گفت از طریق این پیامهای شخصی بر روی این کادر مستطیلی کوچک، زیپو میرفت تا تطهیر شود، از همراهی در جنگ پر مصیبت ویتنام. تطهیری که از طرف دوستداران زیپو انجام گرفته بود! 
روی یکی از این زیپو ها می خوانیم:

" اگر مزرعه ایی در ویتنام داشته باشم و یک خانه در جهنم، مزرعه رو میفروشم و به خونه میرم!"

-------------------------------------

بیشتر بدانید

 

1 نظرات

علی ریزوندی:
2018/02/23 21:37:31, 09:37:31 PM
پاسخ

اینطور که پیداس این فندک ها خیلی ارزشمند محسوب میشن و فکر نکنم دست هرکسی هم باشه جالب بود ممنون

hamid:
2018/04/15 19:39:40, 07:39:40 PM

مدل های جدید هم بعد از چند سال، ارزشمند تر میشن؟

ارسال یک نظر

فندک زیپو لیمیتد ادیشن ( تولید محدود ) کد 2003255 که به مناسبت 80 سالگی برند زیپو تولید شد..
1,780,000 تومان

فندک زیپو لیمیتد ادیشن ( تولید محدود| Limited Edition Zippo) کد 2003809 و نقش برجسته ببر دندان ..
2,308,000 تومان

فندک زیپو کد 29450 با رنگ سفید، جنس برنجی که در ته فندک هم قابل مشاهده است و نقش چاپی. دیزاین این فن..
208,000 تومان

فندک زیپو تاج محل  کد 29245  با بدنه طلاییرنگ و نقش چاپی و درخشان تاج محل. زیپو تاج م..
248,000 تومان

فندک زیپو کد 28483 هارلی داویدسون با بدنه براق پولیش خورده و روکش کروم. جزو معدود زیپو های هارلی داو..
248,000 تومان

بنزین اصلی مخصوص فندک ها و هندوارمرهای زیپو| Zippo Premium Lighter  & Handwarmer Fluid..
18,000 تومان

سنگ فندک های زیپو در بسته بندی ایده ال برای نگهداری، حاوی ۶ عدد سنگ طلایی قابل استفاده برای زیپو و ز..
10,000 تومان

کیس سیگار Team Pistol مدل High Polish Chrome 320 یک جاسیگاری نقره ایی خوش دست است که با وجود ساده بو..
128,000 تومان

Zippo 12 Hour High Polish Chrome Handwarmer 40323گرمکن دست زیپو(هند وارمر زیپو) این وسیله م..
258,000 تومان

کیف کمری چرم با گیره فلزی زیپو مدل ZIPPO Genuine Leather Brown Lighter Clip Pouch . این مح..
78,000 تومان

کالا در حال حاضر موجود نمیباشد.ایمیل خود را وارد نمایید، زمانی که کالا در دسترس باشد به شما اطلاع میدهیم.






کالا در حال حاضر موجود نمیباشد.ایمیل خود را وارد نمایید، زمانی که کالا در دسترس باشد به شما اطلاع میدهیم.