همکاری زیپو برای نجات جنگلها
همکاری زیپو برای نجات جنگلها با پروژه، ” یک خرید، یک نهال ” ( BUY ONE PLANT ONE ) که توسط WOODCHUCK USA راه اندازی شد، کلید خورد. این همکاری در سال 2019 محقق شد. اما روش این همکار بسیار ساده بود. در ازاء هر خرید از فندکهای بدنه چوبی زیپو، یک نهال درخت توسط وود چاک کاشته خواهد شد. همچنین شما امکان پیگیری اینترنتی و مشاهده درختی که در ازاء خرید شما کاشته شده را دارید.
این برای اولین بار است که زیپو بدنه فندکهای بنزینی خود را با سطحی از چوب واقعی مانند چوب گردو، ماهون، صدر و غیره تولید میکند. این کار در جهت حمایت از جنگلها و به خصوصآمار بالای آتش سوزیها در جنگلها، صورت گرفته است.
زیپو در توضیح همکاری خود با وود چاک میگوید:
” زیپو به عنوان خالق یکی از مشهورترین سازندگان آتش در همه زمانها، از سودمندی آتش آگاه است. اما این نیروی سودمند، زمانی که بدون احتیاط به کار گرفته شود می تواند اثرات مخربی داشته باشد. این اثر مخرب، در هیچ کجا، بیشتر از آتش سوزی جنگلها خود را نمایان نمیکند. آتش سوزی جنگلها سالانه 4% از سطح زمین را نابود میکند و از این تخریب؛ 84% آن به دست انسان است!”
همکاری جهانی برای حفظ جنگلها
در سالهای اخیر، جنبش جهانی ” نجات زمین ” برای جلوگیری از تاثیر عوامل مخرب انسانی بر روزی زمین، شدت بیشتری گرفته است. در این راه کم کم کشورهای مختلف به پروژه بزرگ نجات زمین پیوسته اند. اما در این وضعیت بغرنج نابودی گونه های جانوری و گیاهی که به مرگ انسان و محیط زندگی او می انجامد؛ علاوه بر حکومتها، صنعتگران و تولید کنندگان بزرگ نیز، در تولید محصولات خود تغییراتی را بوجود آورده اند. مانند فناوریهای جدید استفاده از سوختهای سبز و یا استفاده از تصفیه کننده های آب مصرفی کارخانه ها و در نهایت کاهش روز افزون تولید گازهای گلخانه ایی کارخانه ها.
با بالا رفتن جمعیت مردمان دنیا و انقلاب صنعتی، که ثمره آن در قرن بیستم با انفجار تولیدات متنوع بشری همراه بود و تغییر سبک زندگی مردم، روند تخریب طبیعت اوج گرفته است. در قرن 21 بشر خود را در ابتدای راهی بسیار سنگلاخ و سخت می بیند. جنبشهای سالهای اخیر بشر در حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی آغاز راهیست که آینده نامعلومی دارد. فساد دریاها، تخریب سریع و کشنده جنگلها، که آخرین مورد آن فاجعه آمازون و استرالیا بود، همچنین تخریب خاک در اثر کاشت مداوم بشر و ذوب شدن یخهای قطبی، تنها بخشی از پیامد رفتارهای بشر و تمدن جدید اوست.
حس مسئولیت در قبال طبیعت، از سمت سازمانها، کشورها و تولید کنندگان، و همچنین کارآفرینی مسئولیت پذیر برای جمعیت جهانی، ما را نیازمند ایده های نو میکند. وود چاک به سهم خود از این ایده های نو بهره برده است.
وود چاک و پروژه یک خرید، یک نهال
وود چاک ( موش خرما ) نهادی غیر انتفاعی نیست. تولید کننده ایی طبیعت محور است که محصولاتی چوبی، یا با روکش چوب تولید میکند. وود چاک علاوه بر تولید محصولات خود، در همکاری با برندهای مطرح نیز همکاری خود را گسترش داده است. که از آن جمله می توان به زیپو، لندرور، فندر، گوگل و غیره اشاره کرد. با خرید هر کالا از وود چاک، یک نهال کاشته خواهد شد. این پروژه را وود چاک در جزیره ماداگاسکار شروع و از طریق کارآفرینی برای مردم بومی آنجا، پیش برد. در سال 2017 این کمپانی در 6 قاره از 7 قاره به کاشت درخت پرداخته است. برنامه وود چاک تا سال 2021 کاشت ده میلیون نهال است.
وود چاک در مورد فعالیت خود میگوید:
” وود چاک تولید کننده محصولات چوب محور و متخصص در سفارشی سازیست که با یک ماموریت ساده تاسیس شد: بازگشت طبیعت به زندگی مردم. هدف ما این است که با زمین ارتباط عمیقی داشته باشیم. منظور ما این است که با استفاده از محصولات چوبی واقعی و کاشت درخت برای هر کالای فروخته شده، تلنگری روزانه داشته باشیم در مورد آسیب پذیری سیاره خود. روش ما برای ایجاد یک دنیای بهتر برای نسلهای آینده این است که ما کارهایی تولید کنیم که ضمن ارائه محصولات با کیفیت، به مصرف کنندگان خود نیز اهمیت بدهیم. این درباره ما نیست! این مربوط به سیاره ماست و اینکه چگونه میشود تغییری ایجاد کرد.”
برای دیدن فندکهای زیپو با روکش چوب و در همکاری با وود چاک میتوانید اینجا را ببینید.
همچنین برای دیدن وبسایت وود چاک و پیگیری کد نهالهای کاشته شده به این لینک بروید.